Vilmorin Anadolu Tohumculuk hallerin nabzını tuttu
16/08/2017Türkiye’de 30. yılını geride bırakmanın haklı gururunu yaşayan Vilmorin Anadolu Tohumculuk (VAT), tarım paydaşlarının ihtiyaçlarına cevap verecek ürünler geliştirmek için çalışmalarına hız kesmeden devam ediyor. 17-19 Mayıs tarihleri arasında İstanbul’un Ataşehir ve Bayrampaşa Meyve Sebze Hali ile Ankara Meyve Sebze Toptancı Hallerini ziyaret etti. Tanıtım çalışmalarını gerçekleştirmek üzere oluşturulan “Hal Ekibi”, bu noktalarda 500’ü aşkın tüccar ve komisyoncuyla bir araya geldi. VAT Genel Müdürü Fabrice Gaujour, Batı Akdeniz Bölge Müdürü Yalçın Peksayın ve Marmara Bölge Müdürü Fatih Karaca’nın da yer aldığı etkinliklerde, Anadolu Yakası Meyve Komisyoncuları ve İş Adamları Derneği (AYMESKİAD), İstanbul Yaş Meyve Sebze ve Bostan Komisyoncuları Derneği (İSMEYDER) ve Türkiye Meyve Sebze Komisyoncu ve Tüccarları Derneği de (TÜMESKOM) ziyaret edildi. VAT tarafından düzenlenen hal etkinliğinde halci ve komisyoncularla buluşan Hal Ekibi, sebze çeşitlerinin seçim kriterleri üzerine bir de anket düzenledi. Toplamda 430 kişiyle yapılan görüşmelerin; 172’si Bayrampaşa halinden, 141’i Ataşehir halinden, 117’si ise Ankara halindendi. Hepsinin ortak özelliği ise sebze üzerine çalışıyor olmalarıydı. VAT’ın Türkiye’nin en büyük iki şehrinde yer alan hallerde gerçekleştirdiği anket çalışması, sebze-meyve halleriyle ilgili dikkat çeken gerçekleri de ortaya çıkardı.
HALLERİN LİDERİ DOMATES OLDU
Üç halin ortalaması alınıp ağırlıklı çalışılan sebze gruplarına bakıldığında; %38,3 ile domates birinci, %35,4 ile biber ikinci, %5,8 ile patlıcan üçüncü, %4,83 ile hıyar dördüncü, %4,3 ile marul beşinci, %4 ile brokoli altıncı, %3,8 ile kabak yedinci, %3,4 ile de havuç sekizinci sırada geliyor. Üstelik domates Ataşehir halinde %21, Bayrampaşa halinde %20, Ankara halinde de %19’luk oranıyla yalnızca ortalamada değil, ayrı ayrı da hallerdeki birinciliği üstleniyor. Domates türlerinde en çok tercih edilirlik oranı ise hallere göre farklılık gösteriyor. Ataşehir halinde %16 ile salkım domates ilk sırada gelirken, %15 ile pembe domates ikinci, %14’erlik oranla da kokteyl ve yuvarlak domates üçüncü oluyor. Bayrampaşa halinde salkım, kokteyl, pembe ve beef domates %15’erlik oranlarıyla birinciliği paylaşırken, Ankara halinde sıralama şöyle ilerliyor: Salkım domates %14, yuvarlak sera, yuvarlak tarla, kokteyl ve pembe domates %13. Ortalamaya bakıldığında ise salkım domatesin %15’le birinci, kokteyl ve pembe domatesin %14’er oranla ikinci sırada olduğu görülüyor.
PATLICAN VE BİBERDE ORANLAR BENZER
Biber türlerinde hal ortalamasının ilk sırasında %17 ile sivri biber, ikinci sırada %16 ile çarliston ve kapya biber geliyor. Tek tek haller ele alındığında ise; Ataşehir’de sıralama %18 sivri biber, %17 çarliston, %16 kapya şeklinde, Bayrampaşa’da %17 sivri ve çarliston, %16 kapya ve dolma şeklinde, Ankara’da da %16 sivri ve çarliston, %15 kapya ve dolma şeklinde seyrediyor. Patlıcan türlerinde hal ortalaması %28’erlik oranla kemer ve pala, %25 ile topan, %19 ile mini topan olarak ilerliyor. Ayrı ayrı hallerde de benzer oranlar göze çarpıyor: Ataşehir halinde %31 pala, %27 topan, %21 kemer ve mini topan geliyor. Bayrampaşa halinde sıralama %32 kemer, %28 pala, %24 topan ve %16 mini topan olurken, Ankara halinde %31 kemer, %26 pala, %23 topan ve %20 mini topana dönüşüyor. Marul türlerinde oranlar birbirine çok yakın seyrediyor. İlk sırada %28 ile kıvırcık marul, ikinci sırada %26,7 ile iceberg, üçüncü sırada %26 ile kırmızı marul, dördüncü sırada ise %22,3 ile yedikule geliyor. Hıyarda da benzer bir durum söz konusuyken; %41 ile normal hıyar birinci, %37 ile badem hıyar ikinci, %22 ile de dikenli hıyar üçüncü oluyor.
ÜRÜNDE KALİTE ÖN PLANDA
Hallerde ticareti yapılacak ürünler belirlenirken en çok dikkat edilen kriterler %20’şerlik oranla tat ve şekil, %17 ile renk, %15 ile fiyat oluyor. Onları %12 ile raf ömrü, %6 ile tüketici isteği, %10 ile de diğer kriterler takip ediyor. Halciler ürünleri %44 ile en çok Akdeniz bölgesinden temin ederken, %19 Marmara, %17 Ege, %14 İç Anadolu, %4 Karadeniz, %2 oranında ise Doğu Anadolu tercih ediliyor. Satış yapılan kanallarda ise ilk sırayı %26 ile pazar ve market paylaşıyor. Onları %17 ile süper market, %14 ile restoran, %10 ile otel, %7 ile catering, %1 ile de manav izliyor.
VAT HER DAİM HALLERİN YANINDA
Tüketicilerin taleplerine her daim kulak veren Vilmorin Anadolu Tohumculuk, beklentileri analiz edip en doğru şekilde cevap vermek için çalışmalarını sürdürüyor. Bu amaç onu tarım zincirinin her halkasıyla iş ortağı yapıyor. Hal buluşması ve gerçekleştirilen anket çalışması ile tarım sektörüne önemli bir araştırma kazandırmış olan VAT, bu çalışmanın sonuçlarını yayınlayarak tarımsal planlamada dikkat edilmesi gereken noktalara dikkat çekiyor. Sebze ve meyve hallerinin tarım zincirdeki değerinin farkında olan VAT, dün olduğu gibi bugün de onların yanında olmaya devam ediyor.